MEERweten - week 36 - 2025

01-09-2025

WEEK 36 2 september t/m 8 september 2025

DAGOPENING

weekOPENING De zegen van God  
     
  1 september, een nieuwe maand, een nieuwe week, maar ook een nieuw schooljaar. We hopen op De Meerwaarde dat God deze maand, deze week en dit schooljaar met ons mee wil gaan.

We vragen daarom in de dagopeningen deze week om Zijn zegen. In de Bijbel heeft God ons al beloofd dat Hij dit wil doen. We lezen samen over een God die ons wil helpen, kracht wil geven, vrede wil geven, wil beschermen en vreugde wil geven. Dat is ons gebed voor komend jaar! Een heel gezegend jaar gewenst.

 
 

MAANDAG 1 SEPTEMBER

Moge de Heer je helpen

Spreuken 3:5-8

DINSDAG 2 SEPTEMBER

Moge de Heer je kracht geven

Jesaja 40:31

WOENSDAG 3 SEPTEMBER

Moge de Heer je vrede geven

Filippenzen: 4:6-7

DONDERDAG 4 SEPTEMBER

Moge de Heer je beschermen

Psalm 121:7-8

VRIJDAG 5 SEPTEMBER

Moge de Heer je zegenen met vreugde

Numeri 6:24-26

 

 

AGENDA

 
 

Maandag 1 september t/m vrijdag 5 september
Introductieweek / startweek

 

 
 

 

NIEUWS - SCHOOLBREED

Welkom aan alle ouders en verzorgers!  
     
  Vandaag zijn we gestart met het nieuwe schooljaar. Voor en ook in de vakantie is er al het nodige voorbereid en nu kunnen we echt beginnen! We verwelkomen alle leerlingen met een introductieweek. Daarin leren zij hun klas, de docenten en de school beter kennen. We hebben alle collega’s vanochtend verwelkomd met een mooie schoolbrede opening waarna ze in de teams de leerlingen hebben opgevangen. En we verwelkomen ook graag u als ouders en verzorgers!

We kijken ernaar uit om samen met u en uw kind(eren) een goed en leerzaam jaar te beleven.

Vanuit onze wens tot samenwerking delen we graag drie belangrijke dingen:

1 - Nieuwe collega’s
We hebben dit jaar maar liefst dertig nieuwe collega’s mogen verwelkomen. Daarmee is ons team weer bijna volledig en kunnen we een stevig rooster draaien, zodat leerlingen de lessen krijgen die ze nodig hebben. Daar zijn we blij mee!

2 - Mobielvrije school
We willen dat op de Meerwaarde geldt ‘ik zie je’. We willen rust, focus en écht contact met elkaar. In dat kader hebben we ook een duidelijke keuze gemaakt voor een mobielvrije school. Dat betekent voor het mobiel heel eenvoudig: thuis of in de kluis. Concreet betekent dat op De Meerwaarde dat in het schoolgebouw mobiele telefoons niet worden gebruikt en ook niet zichtbaar gedragen. Bij overtreding moet de leerling zijn of haar schoolpas laten zien en inleveren. Heeft een leerling de pas niet bij zich, dan kunnen we de telefoon innemen. We hebben vorig jaar gemerkt (en dat bleek ook uit de evaluatie) dat de mobielvrije school inderdaad meer rust, focus en écht contact met elkaar opleverde. En zoals in de evaluatie ook werd genoemd: het was gewoon nog gezelliger!

3 – Dichtbij en in contact
We geloven in ouderbetrokkenheid. Vanuit een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders/verzorgers, leerlingen en school. Het gaat erom dat we samen werken in het belang van de ontwikkeling van de leerling. We proberen als school duidelijk te communiceren,. Om een paar voorbeelden te noemen: via deze nieuwsbrief, in het contact tussen u en de mentor en ook op ouderavonden.

Onze ervaring daarbij is dat contact van mens tot mens belangrijk is. Altijd en zeker als er vragen, opmerking of zorgen zijn, In de praktijk blijkt ook dat de bereidheid om met elkaar te delen en naar elkaar te luisteren gewoon het beste werkt. Laten we elkaar daarom opzoeken bij vragen of zorgen. Daar ook niet te lang mee wachten. Of direct tegenover elkaar gaan staan. Het is tegenwoordig eenvoudig om meteen maar een dikke mail, een stekend app-bericht of (via bijvoorbeeld ChatGPT) een formele brief of klacht te schrijven. Op de Meerwaarde is dat momenteel echt een uitzondering en dat houden we graag zo. Het is gewoon niet handig en ook niet fijn. Het lost vaak niks op en het kost wel van alle kanten bakken energie.

Wij steken onze energie liever in echt contact. Voor u als ouder is daarbij de mentor de eerste contactpersoon van de school. Als het nodig is, kan de mentor altijd iemand anders van de school erbij betrekken. Een gesprek vanuit een positieve werkrelatie, waarin ieder zijn of haar eigen rol heeft, wij als school en u ook als ouder of verzorgers blijkt keer op keer goud waard. Onze ervaring is dat we met zo’n gesprek het beste bereiken voor onze jongeren, als kind en als leerling. Bovendien bereiken we dan vaak ook nog iets extra’s. Dat we bij elkaar merken dat het ons allemaal om de ontwikkeling van de jongeren gaat. Dan weten we niet alleen samen ‘hoe verder’, maar groeit ook het zicht op elkaars betrokkenheid en het wederzijds vertrouwen. Dat is zo waardevol.

Tot slot
Een nieuw schooljaar op een mooie school is een prachtige kans op ontwikkeling. Dank voor uw betrokkenheid en vertrouwen daarbij. We zien met u als ouders en verzorgers uit naar een mooi schooljaar!

Ook namens de directie,
Bert Brand – voorzitter College van Bestuur

 
 

Een speciaal welkom voor 1e jaars ouders!  
     
  Over drempels, ontdekken en wennen
Voor alle ‘eerstejaars-‘ ouders / verzorgers: deze week gaat uw kind in de startweek veel nieuwe dingen ontdekken. Hoe gaat alles eigenlijk op De Meerwaarde? O, dat is wel anders dan op de basisschool. Wel even wennen, wie zijn eigenlijk ook die docenten en mijn klasgenootjes? Het bruist nu op maandagochtend al in en om de school, ik hoor binnen en buiten opgewonden kinderstemmen. Ik zie leerlingen die blij zijn elkaar weer te zien. Ik zie ook leerlingen die wat meer de kat uit de boom kijken . Dat is allemaal prima nu. Niet voor niets hebben we voor iedereen een mooie startweek gepland. Hopelijk krijgt u deze week ook thuis iets van uw zoon, dochter of pleegkind te horen over de startweek. Vraagt u er anders zeker even naar. Heb je een leuke klas? Veel nieuwe kinderen? Hoe zijn de nieuwe docenten? Moet je erg wennen? Heb jij het goed en de andere kinderen ook?

Waar u op mag vertrouwen
We begrijpen heel goed dat de overstap van de basisschool naar een best grote school als De Meerwaarde best spannend kan zijn voor uw kind. In de startweek zorgen we daarom niet alleen dat ze elkaar en de docenten leren kennen, maar proberen we ze ook op school snel en praktisch wegwijs te maken. Toch hoor je deze eerste weken zomaar achter je: “meneer, kunt u helpen, weet u waar we heen moeten?”. Elk jaar merk ik dan weer dat alle collega’s betrokken zijn op het wegwijs maken van nieuwe leerlingen. Ook in die heel praktische dingen als de weg vinden. Zoals bijvoorbeeld het vinden van de helpdesk voor de laptop of de mediatheek. Dat lukt niet altijd in één keer om dat goed te onthouden. Geeft niks. We zijn er. Tegelijkertijd geldt ook: we staan altijd te kijken hoe snel dat vaak gaat. Dat gaat u vast ook ervaren!

En hoe vindt u het zelf?
Ook voor uzelf kan het gelden dat het best even ontdekken en wennen is met uw kind op De Meerwaarde. Als er geen oudere broer of zus op De Meerwaarde zit of heeft gezeten geldt dat zeker. Dan kan het ook voor ouders en verzorgers best spannend zijn. Daarbij komt dat ook niet elke ouder zelf positieve herinneringen aan de eigen schooltijd heeft. Dat is niets om je voor te schamen. Het heeft gewoon invloed op je verwachtingen. Tegelijkertijd gun je je kind natuurlijk wel een betere ervaring. Dat willen wij ook.

Voor alle ouders geldt, mooie ervaringen of minder mooie: het gaat toch om jouw kind, hoe zal het met haar of hem gaan op De Meerwaarde? Voor iedere ouder met het eerste kind op het voortgezet onderwijs of op De Meerwaarde komt daarmee ook opeens de vraag aan de orde: hé dit werkt anders dan op de basisschool, of op een andere school voor Voortgezet Onderwijs, wat wordt er nu van mij als ouder/verzorger verwacht?

Elkaar zo snel mogelijk leren kennen
Voor nieuwe ouders en verzorgers geldt wat ons betreft eigenlijk hetzelfde als voor de leerlingen. We willen ook u zo snel mogelijk leren kennen. Daarom zijn we blij dat we u op school mogen ontvangen. Uw bijdrage aan de ontwikkeling van uw (pleeg)kind is buitengewoon belangrijk. Onderschat dat niet. Als ouders en verzorgers positief betrokken zijn op de school en op de ontwikkeling van hun kinderen dan heeft dat enorme impact. Dus als er straks kennismakingsbezoeken, kennismakingsbijeenkomsten en ouderavonden zijn: weet u meer dan welkom. Moet u over een drempel heen, echt geen schande. Toch zien we u graag gewoon komen, we hopen dat u zult merken dat het meevalt, dat er ook andere ouders zijn die er ook wat tegenop zagen, maar dat het tegelijkertijd eigenlijk ook heel goed is. Want uw belangstelling en aanwezigheid zijn voor de ontwikkeling van uw kind heel belangrijk, dat wil ik graag in dit stuk vet gedrukt zien en onderstrepen.

U bent enorm belangrijk
U bent allereerst enorm belangrijk voor de ontwikkeling van uw eigen (pleeg)kind. Niet alleen onderzoeken, maar ook onze eigen ervaringen wijzen uit dat als u positief betrokken bent op de ontwikkeling van uw kind dat voor hen echt een wereld van verschil maakt. En dat geldt ook voor het contact met de school. Ik hoop dat het ons samen als ouders/verzorgers en De Meerwaarde de komende tijd goed lukt om kennis te maken. Dat u ook kennis kunt maken met andere ouders en verzorgers. Want met elkaar kunnen we veel meer dan allemaal apart. Zeker als het gaat om zoiets belangrijks als de ontwikkeling van onze jongeren. Ook hier geldt dat we samen De Meerwaarde zijn. Bovendien kunnen we van elkaar leren. Als dat ons gezamenlijk uitgangspunt is, dan kunnen we ook positief met elkaar aan de slag. Want hebt u vragen of opmerkingen, weet u dingen niet, of wilt u iets aan de orde stellen, aarzel vooral niet om het met ons te delen. Weet u welkom!

Met vriendelijke groet,
Bert Brand – voorzitter College van Bestuur

 
 

Over mobiele telefoons: "Ik zie je. Samen Offline."  
     
  Op onze school hebben we een duidelijk beleid rond mobiele telefoons. Aan het begin van dit nieuwe schooljaar vinden we het waardevol om dit onder de aandacht te brengen. We gaan hierover met onze leerlingen in gesprek en het is goed dat ook de ouders/verzorgers op de hoogte zijn van de schoolregels.

DE KERN
Binnen de schoolgebouwen van De Meerwaarde is het gebruik van mobiele telefoons, tablets en smartwatches niet toegestaan. Mobiele telefoons mogen alleen buiten op het schoolplein of in de binnentuin worden gebruikt.
Met ons beleid streven we het volgende na: betere focus en concentratie, meer contact onderling, keuzemogelijkheden tijdens de pauzes en het stimuleren om buiten een luchtje te scheppen.

DIT BETEKENT CONCREET:

  • Mobiele telefoons zijn tijdens schooltijden in de kluis opgeborgen en zijn daarom dus ook niet zichtbaar en hoorbaar in de lokalen, gangen, toiletten, aula's, Huiskamer, Techniekcentrum, Sportcentrum, Natuurcentrum en de kassen. Telefoons mogen wel worden gebruikt op het buitenterrein van de school en in de binnentuin.
     
  • Alle leerlingen krijgen een leerlingpas, die o.a. gebruikt kan worden om boeken te lenen. Op de leerlingpas staat ook van welke faciliteiten (huiskamer, extra tijd, etc.) een leerling gebruik mag maken. We verwachten van de leerlingen dat ze de leerlingpas altijd bij zich hebben.
     
  • Roosterwijzigingen worden iedere ochtend voor half 9 verwerkt en zijn zichtbaar in Zermelo. De roosterwijzigingen voor het eerste lesuur worden gecommuniceerd door het team.
     
  • Omdat gebruik van de telefoon niet toegestaan is in het schoolgebouw, kan betaling bij ’t Meertje, in de aula of automaten in de school alleen met een PIN-pas. Bij de lunchroom, die gevestigd is aan de buitenkant van het Techniekcentrum, mag wel gebruik worden gemaakt van de mobiele telefoon.

ER ZIJN EEN PAAR UITZONDERINGEN
Voor leerlingen die om medische redenen een mobiele telefoon nodig hebben, kunt u een aanvraag indienen bij de mentor. Dit wordt geregistreerd en zichtbaar gemaakt op de leerlingpas. Ook kunnen docenten toestemming geven voor het gebruik van mobiele telefoons tijdens bepaalde lessituaties.

Bereikbaarheid voor familieomstandigheden verloopt altijd via de receptie.

NALEVING
Het naleven van deze regels is essentieel voor het succes van ons beleid. We doen daarom een beroep op iedereen: leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers. Dit betekent ook dat medewerkers van de school een voorbeeldfunctie hebben. Zij gebruiken hun mobiele telefoons niet zichtbaar in het bijzijn van leerlingen, behalve waar nodig voor de voortgang van de les.

Wanneer een leerling zich niet aan de schoolafspraak houdt, wordt de leerlingpas ingenomen door een medewerker van de school.

  • Eerste keer: waarschuwing. De leerling meldt zich aan het begin van het 8e uur in het Leerlingloket A0.24 voor een gesprek en krijgt de leerlingpas terug.
     
  • Tweede keer: 8e uur nakomen. De leerling meldt zich aan het begin van het 8e uur in het Leerlingloket A0.24 en blijft het volledige 8e uur op school. De leerling kan worden ingezet voor werkzaamheden rond het schoon en netjes houden van de school en het schoolterrein. De mentor neemt telefonisch contact op met ouders/verzorgers.
     
  • Derde keer: De mentor gaat met ouders/verzorgers en leerling in gesprek over de situatie. We gebruiken hiervoor ons Interventiekader. Onderdeel van de mogelijke maatregelen is een schorsing.
    De ouders/verzorgers worden hierover steeds geïnformeerd via e-mail.

TENSLOTTE
We vertrouwen erop dat dit beleid een positieve bijdrage zal leveren aan de leeromgeving van onze leerlingen en rekenen op uw steun bij de handhaving ervan. Mocht u vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met de mentor van uw kind.

 
 

Toestemming voor gebruik van persoonsgegevens  
     
  De Meerwaarde gebruikt gegevens van leerlingen. Voor sommige gegevens hebben wij volgens de AVG-wetgeving uw toestemming nodig.
Vorige week heeft u een e-mail gekregen waarin dit is uitgelegd. We vragen u om toestemming voor het gebruik van deze gegevens.

Elk jaar krijgt u via e-mail een herinnering om te kijken of uw toestemming nog goed is. De toestemming geldt zolang uw kind op school zit.

Als uw kind 16 jaar wordt, mag uw kind zelf beslissen over de toestemming. Leerlingen van Basis, Kader en GT krijgen op hun 16e verjaardag automatisch een e-mail. Leerlingen in het Praktijkonderwijs krijgen bij het volgende gebruik van de Presentis-app een vraag om zelf toestemming te geven. De toestemming die u eerder gaf vervalt. Uw zoon of dochter moet de toestemming zelf regelen.

Heeft u vragen over privacy? Stuur een e-mail naar privacy@demeerwaarde.nl.

 
 

Uitnodiging lezing en Opvoedchallenge  
 

       
  Hoe hou je het leuk, als je kinderen moet opvoeden, je relatie levend wilt houden, je werk bij moet benen, vrienden hebt die je mist, buren die iets komen lenen, familie met meningen... En dan nog íéts van jezelf overhouden?

Op 15 ,16 en 17 september, legt Marina van der Wal – pedagoog, relatie-expert en gewapend met een flinke dosis zelfspot – uit hoe al deze thema’s met elkaar samenhangen.

Daarna is het in oktober zover: de Opvoedchallenge! Voor alle ouders die willen investeren in het opvoeden van hun kinderen/jongeren.
De Opvoedchallenge start met bovenstaande lezing van Marina, waarin het belang van contact binnen het gezin centraal staat.

Wil je graag:

• Een betere relatie met je kind?
• Meer harmonie in huis?
• Een einde aan die kleine, venijnige irritaties?
• Meer energie om het gezellig te houden?

Dan is de Opvoedchallenge écht iets voor jou!

In samenwerking met Marina van der Wal en WISE organiseert het CJG deze Opvoedchallenge.

Tijdens de challenge staan problemen niet centraal. Je merkt direct dat, als je als ouders je focus verlegt van alles wat fout gaat of niet naar je zin is, naar dat wat juist goed gaat, je meer invloed krijgt op de sfeer in huis. Ook op je eigen rol als opvoeder.

Lezing: Aanmelden
Opvoedchallenge: Opvoedchallenge | CJG Barneveld
Meer info: Website CJG

 
 
 

 

Postadres
Postbus 223
3770 AE Barneveld


Bezoekadres
Rietberglaan 6
3771 RD Barneveld
 


Contact
T 0342 404 777
info@demeerwaarde.nl